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Islas en conflicto en Sudasia- Spratley,Paracel - conflictos, documentacion, acuerdos y articulos

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Von Leunam
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Re: Islas en conflicto en Sudasia- Spratley,Paracel - conflictos, documentacion, acuerdos y articulos

Mensaje por Von Leunam el 25/5/2017, 8:36 pm

Trump desafía a China al mandar un buque de guerra a aguas en disputa



Como era de esperar, Pekín ha reaccionado con considerable irritación a la incursión de un buque de guerra de Estados Unidos en los alrededores de un grupo de islas artificiales que construye en el mar del sur de China. Su Ministerio de Defensa ha advertido que la maniobra “socava la paz y la estabilidad de la región”. El Ministerio de Exteriores ha considerado que “perjudica los intereses de soberanía y seguridad” de este país.

El destructor Dewey navegó este miércoles a menos de doce millas náuticas del arrecife Mischief en las islas Spratly. Era el primer desafío de este tipo desde que Donald Trump asumió en enero la presidencia estadounidense, y se produce cuando ambas partes, socios comerciales y rivales estratégicos, intentan una difícil aproximación.

El Pentágono denomina estas incursiones “operaciones de libertad de navegación” y oficialmente buscan contrarrestar los supuestos esfuerzos de Pekín de limitar el flujo marítimo en esas aguas estratégicas. En la práctica, buscan mandar un severo mensaje de disuasión al creciente expansionismo chino en el mar del sur, donde Pekín ha instalado equipos militares en varias islas artificiales. La última de ellas se llevó a cabo en octubre, tras aprobarla el entonces presidente Barack Obama.

Pekín suele protestar enérgicamente en esas ocasiones, y esta no ha sido una excepción. El portavoz de Exteriores, Lu Kang, insistió en que el buque de guerra estadounidense se había adentrado en esas aguas “sin permiso” y los barcos chinos le reclamaron que diera media vuelta.



Este tipo de actos “es muy probable que causen accidentes inesperados, marítimos o aéreos”, subrayó Lu, que exigió que Washington ponga fin a sus “acciones provocadoras”. En el Ministerio de Defensa, el portavoz Ren Guoqiang ha indicado que China ha presentado una protesta oficial ante Estados Unidos.

Que el destructor se haya dirigido a esas aguas en estos momentos es significativo. A finales de la próxima semana se celebrará en Singapur la nueva edición del Diálogo Shangri-La, que cada año reúne a ministros y jefes de Estado Mayor de todo el mundo en el principal foro sobre seguridad y defensa en Asia Pacífico. En las últimas ediciones se ha hecho habitual que los representantes de Estados Unidos y de China intercambien en sus intervenciones duros mensajes sobre la libertad de navegación en el mar del sur.

China se atribuye cerca del 90% de esas aguas, en reclamaciones que se solapan con las de otros cinco países costeros: Filipinas, Vietnam, Brunéi, Malasia y Taiwán. Washington asegura que no toma partido en las disputas de soberanía pero defiende la libertad de navegación por unas aguas por las que pasa cerca de un tercio del comercio mundial, en torno a los cinco trillones de euros anuales.

Jamie Davis, portavoz del Pentágono, evitó confirmar la operación alegando que el resumen de todas ellas se anuncia anualmente. Pero defendió el derecho de Washington a actuar. “Las fuerzas de EE. UU. operan diariamente en la región de Asia Pacífico, incluyendo el mar del sur de China. Todas las operaciones se llevan a cabo de acuerdo con la ley internacional”, señaló en un correo electrónico.

Davis subrayó que las operaciones de navegación no van dirigidas contra ningún país concreto sino que, alegó, buscan “retar reclamaciones marítimas excesivas con el objetivo de preservar los derechos, libertades y usos del mar y el aire garantizados a todas las naciones bajo la ley internacional”.

El buque estadounidense navegó dentro de un área a 12 millas náuticas de distancia de las islas Spratly. Las 12 millas de distancia determinan por ley el territorio marítimo de un Estado. Según la convención de ley marítima de la ONU, ese límite no es aplicable a islas levantadas sobre arrecifes previamente sumergidos, lo que lleva a EE. UU. a argumentar que cumple la ley.

Desde que se reunió en abril en Florida con el presidente chino, Xi Jinping, Trump ha aparcado su retórica agresiva contra Pekín, que antes de su toma de posesión como mandatario incluyó un acercamiento a Taiwán y amenazas de imponer elevados aranceles comerciales a China y declararla como manipuladora de su moneda. El republicano ha frenado desde entonces todas esas ofensivas con el objetivo de que el Gobierno de Xi se involucre más en la resolución de la crisis nuclear de Corea del Norte. Y ambos gigantes han logrado recientemente acuerdos en material comercial.

Aunque en enero Rex Tillerson cuando era el nominado a ser secretario de Estado de Trump, había lanzado una dura advertencia. “Vamos a tener que mandar a China una señal clara de que, primero, se ha acabado la construcción de islas y, segundo, tampoco su acceso a esas islas tampoco se va a permitir”, dijo. Por ahora, Washington no ha tomado ninguna medida para frenar ni la construcción ni el acceso chino a esas islas. Entonces, Pekín replicó a Tillerson que podría abrir “el camino a una confrontación devastadora.

http://internacional.elpais.com/internacional/2017/05/25/estados_unidos/1495674532_375608.html
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Re: Islas en conflicto en Sudasia- Spratley,Paracel - conflictos, documentacion, acuerdos y articulos

Mensaje por Monakyo101 el 26/5/2017, 7:54 pm


GLOBAL
26/05/2017 2:41

China denuncia incursión de EU

AUTOR: EFE Y AFP

PEKÍN.
El gobierno chino urgió ayer a Estados Unidos a “corregir su mala conducta” en el mar de China Meridional, después de que el gobierno del presidente Donald Trump enviara por primera vez un destructor a estas aguas en disputa.
El portavoz del Ministerio de Defensa chino, Ren Guoqiang, explicó ayer que su país presentó una protesta formal ante Estados Unidos y consideró que la decisión de mandar el destructor a la zona mina “la estabilidad” en la región.

Este tipo de “errores”, señaló Ren, “provocará que China amplíe su capacidad militar y refuerce su defensa”.
Según informó la Marina norteamericana, el destructor USS Dewey navegó el miércoles a menos de 20 kilómetros de las islas artificiales construidas por Pekín en aguas en disputa del mar de China Meridional, en el primer despliegue de este tipo que realiza la Armada con Trump en el poder.
El portavoz de Defensa explicó que dos buques militares chinos “advirtieron” al USS Dewey que abandonara la zona, después de la incursión “sin permiso” del destructor.
Washington denomina estas incursiones “operaciones de libertad de navegación”, si bien Pekín considera que utiliza este argumento para socavar “su soberanía y sus intereses en materia de seguridad”.
“Estamos fuertemente disconformes”, manifestó por su parte un portavoz del Ministerio de Asuntos Exteriores, Geng Shuang, en otra conferencia de prensa casi simultánea.
Según fuentes militares estadunidenses, el USS Dewey navegó a unos 20 kilómetros del arrecife Mischief – llamado Yongshu en chino– en el archipiélago de las Spratly, pese a que China repudia estas incursiones pues reclama su derecho sobre las islas.
El ancho máximo de las aguas territoriales de un país es de 22 kilómetros, o 12 millas náuticas, según la Convención de Naciones Unidas sobre el derecho marítimo.
Al penetrar en esta zona, Washington ignora de hecho las pretensiones chinas sobre el arrecife de Mischief.
Allí China ha llevado a cabo en los últimos años operaciones de construcción de islas artificiales, y planeado bases militares potenciales en minúsculos arrecifes.
Se trata de una zona estratégica que albergaría importantes reservas de gas y petróleo.


http://www.excelsior.com.mx/global/2017/05/26/1165800
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Re: Islas en conflicto en Sudasia- Spratley,Paracel - conflictos, documentacion, acuerdos y articulos

Mensaje por Rogersukoi27 el 17/6/2017, 4:30 pm

La vision estrategica de los gurus de los 50's, sin duda dejan evidencia de visualizar
con anticipacion, mucho de lo que en estos ultimos 4 años, se pueden apreciar.
 En documentos secretos recien liberados para ser publicados de la Inteligencia Australiana,
-misma que permanecia sin definir posicion entonces hacia el Oeste o el Oriente., solo marca
los eventos que podrian suceder ante la geografia, - (cita islas que ni el Reino Unido, ni
los E.U. definieron prudente tomar posicion, para evitar entonces enfrentamiento de la
China Comunista-), acciones que ya se dieron sigiloza y decididamente de crear islas artificiales con equipos militares sobre ellas por los Chinos,

y el querer someter[color=#00ffff] " y mantener en estate quieto" a los Chinos[/color], se aprecia muy tarde, sin que tenga consecuencias mayores y complejas.
 
Seguiremos aprendiendo a no quedarnos en silencio, inmoviles y sin actuar, mismas
que ya se tuvieron como tal, y los efectos estan ya desplegados.!!!

 





Australia's 60-Year-Old South China Sea Prophecy Comes True

Archival documents show that Australia’s position on the South China Sea disputes has been consistent since the 1950s.

By Elliot Brennan
June 12, 2017
   


Community consultations for Australia’s 2016 Defense White Paper hit the nail on the head: Australia has publicly taken a “stand” but not taken a “side” in the territorial disputes in the South China Sea.

That’s not to say the issue is not of core national interest. All three of the stated Strategic Defense Interests in the 2016 white paper that “drive Australia’s defense strategy” relate to the South China Sea: a secure, resilient Australia, with secure northern approaches and proximate sea lines of communication; a secure nearer region, encompassing maritime Southeast Asia and the South Pacific; and, a stable Indo-Pacific region and a rules-based global order.

These drivers of Australia’s defense strategy haven’t shifted on the South China Sea. Indeed, they have for more than half a century remained incredibly consistent.

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Handwritten, often illegible, pre-1959 filings from the Department of External Affairs (a forerunner to the Department of Foreign Affairs and Trade) offer one of the first Australian accounts of concern over territorial disputes in the South China Sea. The declassified memos and documents, many marked Secret, record Australia’s strategic concern over the islands and reveal Canberra’s long-running desire to see a peaceful resolution to the disputes. Among the documents is a briefing on the military significance of the disputed islands from Australia’s Joint Intelligence Committee in 1959. It read:

On 27th April 1950, in connection with the formation of a draft peace treaty with Japan, the Defense Committee agreed that it was in Australia’s strategic interests to work for U.S. Trusteeship of the Spratly Islands. In fact, the Peace Treaty left the question of sovereignty unsettled.

It continued:

In May 1950, Australia was concerned, for strategic reasons, that the Spratly Islands might fall into Chinese Communist hands. In an attempt to forestall this, the United Kingdom was sounded out about accepting trusteeship of the islands. The United Kingdom replied that they would probably be unwilling to do anything which would embarrass them in relations with the Communist Chinese. They foresaw the danger their occupation of the islands might be resisted.

The briefing demonstrated a clarity on the strategic importance of the islands and potential avenues for resolution. Australia’s eagerness for the U.K., which has a sound basis as a potential claimant of the Spratly Islands (outlined here), to take an active role in trusteeship of the islands fell on deaf ears. Instead the U.K. deflected, suggesting instead that France may be better placed in their claim given they had not yet recognized China.

Yet more prophetically the briefing noted that:

If, in the longer term, the Communist Chinese were to develop the islands militarily, they could make a nuisance out of themselves on the international shipping and air routes on the pretext of infringements of territorial waters and air space and might even shoot down an aircraft occasionally. Again, there is little the West is likely to do, except protest.

The briefing showed a depth of thought on the South China Sea far exceeding the small-Australia views of the day. This “nuisance” factor was explained further, with the briefing suggesting the possible construction of airfields, radar and radio intercept stations, as well as surface-to-surface and surface-to-air missiles on the islands, but the document questioned the efficacy of such new facilities.

The 1959 Australian declassified document noted:

Although it would be possible to build airfields on the larger islands, these would only be of limited value because of restrictions on the length of runways (maximum length would be about 5000’ on Itu Aba) and the direction of the prevailing winds. However, looking further ahead to vertical take-off fighters and surface-to-air and surface-to-surface missiles the islands could become more useful, provided, of course, the occupying power was able to guarantee adequate logistic support.

And continues:

If air warning radars or radio intercept stations were erected in the Paracels it would extend considerably the cover which the Communist Chinese now enjoy from stations on Hainan and in North Vietnam. Bases in those islands would probably also have similar advantage to the West.

In conclusion, it noted:

Provided the United States maintains its present air and sea supremacy in the area, it could, if it wished, quickly neutralize any Communist Chinese Military bases on the islands.

After the briefing had been circulated in Australia’s policy community, the briefing was forwarded to the Australian Embassy in Washington for discussion with the U.S. State Department. The response from U.S. officials left a lot to be desired. A cable (SAV.489; Secret; 30th August 1959) from the Australian Embassy quoted the Deputy Director of Chinese Affairs as saying that on the island disputes in the South China Sea, the “United States policy was one of ‘let sleeping dogs lie’.” As a scribbled note from an Australian official on an archived copy of the cable recorded, “Politically, this is not a very satisfactory outcome.”[/size]

The National Archives of Australia also catalog intelligence sharing on the disputed islands between Canberra and London from the same period. Australia’s prescient analysis on the disputes fell on deaf ears there, as well as in Washington. Almost 60 years later, and now faced with China-the-superpower instead of China-the-minnow, the document reads as if a blueprint for China’s development of the islands. For Canberra, the briefing demonstrates a long-held concern over the South China Sea.

Indeed, much of what is documented in the archives is relevant today. In recent years this hesitancy to speak plainly on the disputes has given way to greater confidence and direct statement of Australia’s interests, as seen progressively in Defense White Papers from 1994 until 2016. Even before then, the 1987 Defense White Paper explicitly noted the routine nature of surveillance over the South China Sea by RAAF Orion aircraft. “Australia will also continue to… operate Orion long range maritime patrol aircraft from Butterworth to maintain surveillance over the South China Sea,” it says. Overflights continue today with RAAF AP-3C Orion surveillance aircraft.

This consistent policy position demonstrates the central national interest of the South China Sea for Australian foreign and economic policy. The previous “let sleeping dogs lie” approach should be a prompt for today’s decision makers to engage deeply with all parties on the issue, while continuing to conduct routine operations in and above the South China Sea. If this falters, the outcome will be very unsatisfactory indeed.

The above is an edited extract from Out of the ‘Slipstream’ of Power?: Australian Grand Strategy and the South China Sea Disputes, published by the Institute for Security and Development Policy (Sweden). The full text can be found here.

Elliot Brennan is a Non-Resident Research Fellow with the Institute for Security and Development Policy, Sweden.


http://thediplomat.com/2017/06/australias-60-year-old-south-china-sea-prophecy-comes-true/
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Von Leunam
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Re: Islas en conflicto en Sudasia- Spratley,Paracel - conflictos, documentacion, acuerdos y articulos

Mensaje por Von Leunam el 17/6/2017, 9:41 pm

Siete desaparecidos tras la colisión entre un destructor estadounidense y un barco carguero



Siete tripulantes de un destructor del Ejército estadounidense están sin localizar después de que el buque militar en el que viajaban, el USS Fitzgerald, colisionara con un barco de transporte de mercancías filipino. El choque ocurrió en la madrugada del sábado a unos 100 kilómetros de la ciudad japonesa de Yokosuka, cercana a Tokio, por causas que aún se desconocen. Los guardacostas siguen buscando a los desaparecidos, mientras que tres otras tres personas, entre ellas el comandante del destructor, resultaron heridas y fueron evacuadas.

Según informa la agencia japonesa Kyodo, los tres heridos han sido trasladados a un hospital militar estadounidense y se encuentran estables. El suceso ocurrió aproximadamente a las 02.30 hora local del sábado (17.30 GMT). Según las imágenes ofrecidas por las cadenas de televisión en Japón, el destructor estadounidense sufrió gran parte de los daños tras el accidente en su lado estribor. "El USS Fitzgerald resultó dañado por encima y por debajo de su línea de flote", especificó la Flota del Pacífico en un comunicado recogido por France Presse. "Sigue funcionando con su propio motor, pero su propulsión es limitada".

El carguero filipino, llamado ACX Crystal, es bastante más grande que el destructor estadounidense y sufrió daños menos severos en la proa. Su tripulación, de unas 20 personas, salió ilesa del accidente. En el buque, de 222 metros de largo y un peso de casi 30.000 toneladas, ondea la bandera filipina pero está operado por la naviera japonesa Nippon Yusen K.K. El barco transportaba mercancías desde el puerto de Nagoya hasta el de la capital, Tokio.

Los guardacostas japoneses enviaron cinco navíos, dos aviones y un equipo de emergencias a la zona para contribuir a las tareas de búsqueda de los desaparecidos, mientras que el Ejército estadounidense también desplazó a la zona otro destructor, un barco especializado en asistencia médica y dos remolcadores.



El USS Fitzgerald se dirigía a la ciudad de Yokosuka, situada en la bahía de Tokio y donde el ejército estadounidense tiene una base naval. El buque militar forma parte del escuadrón de destructores número 15 y opera normalmente en el Pacífico y en el Mar de Japón. Entre sus cometidos está en control y envío de información sobre las constantes pruebas de misiles balísticos que realiza Corea del Norte. Está equipado con el avanzado sistema de armamento Aegis, con un potente radar y la capacidad de interceptar misiles.

La Guardia Costera de Japón aseguró a través de uno de sus oficiales, Yutaka Saito, que las condiciones meteorológicas en el momento del choque eran buenas. Sin embargo, también advirtió de que la zona es una vía marítima muy transitada por estar cerca de los puertos de mercancías de Tokio y Yokohama. "El volumen de barcos es significativo en el área y han ocurrido accidentes con anterioridad", aseguró Saito a la televisión japonesa NHK. La cadena informa asimismo que el enorme buque de contenedores hizo un giro brusco momentos antes de la colisión.

La Guardia Costera está investigando el suceso junto a la Marina estadounidense y procederá a interrogar a los miembros de la tripulación de ACX Crystal ante la posibilidad de que se haya tratado de una negligencia profesional. La naviera japonesa que opera el barco accidentado aseguró en un comunicado que "cooperará plenamente" con las pesquisas.

http://internacional.elpais.com/internacional/2017/06/17/actualidad/1497677011_962162.html
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Mensaje por Monakyo101 el 17/6/2017, 11:51 pm


GLOBAL
17/06/2017 22:16
[/size]
Hallan sin vida a marinos desaparecidos tras choque de buque

AUTOR: AP


CIUDAD DE MÉXICO.
Buzos estadounidenses hallaron este sábado dentro del USS Fitzgerald los cadáveres de marineros que se reportaron como perdidos luego de que el buque de guerra chocó con un barco mercante filipino en aguas cercanas a Japón, informó la Marina de Estados Unidos.
Las cuadrillas de búsqueda lograron entrar a las áreas que resultaron dañadas por la colisión y trasladaron los restos alHospital Naval de Yokousa, donde serán identificados, dijo la Marina en un comunicado.

Siete eran los marineros perdidos, pero Yoko Kato, una portavoz de la Marina estadounidense en Yokousa, dijo que no se recuperaron todos los cadáveres, aunque no precisó cuántos fueron hallados.
Oficiales de la guardia costera de Japón dijeron que aún continúa la búsqueda por aire y mar en el sitio del choque.
Los familiares de los marineros serán notificados y se les brindará el apoyo que necesiten en “este momento difícil”, agregó. Los nombres de los tripulantes se darán a conocer una vez que se hayan hecho las notificaciones correspondientes.
jcp
http://www.excelsior.com.mx/global/2017/06/17/1170419
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Re: Islas en conflicto en Sudasia- Spratley,Paracel - conflictos, documentacion, acuerdos y articulos

Mensaje por Rogersukoi27 el 17/6/2017, 11:57 pm

Ya los encontraron en sus compartimentos ab}hogados por supuestos derrames que saturaron sus espacios. La pregunta obligada va ser para el jefe de tripulaciones....Como supervisa a su personal abordo?? Encerrados en si  áreas sim poder salir???
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Re: Islas en conflicto en Sudasia- Spratley,Paracel - conflictos, documentacion, acuerdos y articulos

Mensaje por Rogersukoi27 el 18/6/2017, 11:03 am

Rogersukoi27 escribió:Ya los encontraron en sus compartimentos ab}hogados por supuestos derrames que saturaron sus espacios. La pregunta obligada va ser para el jefe de tripulaciones....Como supervisa a su personal abordo?? Encerrados en si  áreas sim poder salir???



Por lo que describen ahora en esta nota, la entrada de agua abajo del nivel de flotacion, debio ser causal de atencion al boquete, olvidando donde esta el resto de la tripulacion.
Los vigias del puente, quizas no lograron apreciar la llegada del Buque carguero a
su flanco, dando un impacto de buen tamaño!!!!. Quedan varias preguntas aun por
responder, ya el daño esta hecho!!!!!.



Missing sailors found dead in flooded compartments on US Navy destroyer

By Brad Lendon, Barbara Starr and Steve Almasy, CNN
Updated 0957 GMT (1757 HKT) June 18, 2017
Commander: Ship endured 'significant impact'
Now Playing Commander: Ship...
USS cruiser Shiloh attends the Japanese Maritime Self-Defense Force fleet reviews off Sagami Bay, Japan's Kanagawa prefecture on October 14, 2012. Forty-five MSDF vessels and one ship each from the US, Australian and Singaporean navies participated in the fleet review. AFP PHOTO / KAZUHIRO NOGI (Photo credit should read KAZUHIRO NOGI/AFP/GettyImages)
Missing Navy sailor found after 7 days




The US Navy guided missile destroyer USS Fitzgerald arrives at the US Naval base, Yokosuka, in the Japanese prefecture of Kanagawa on June 17. The US and Japan launched a major search operation to find seven missing American sailors on June 17 after their navy destroyer collided with a container ship, crushing the side of the military vessel. Now Playing
Commander: Ship endured 'significant impact'
With the help of tug boats, the USS Fitzgerald, with its damaged starboard side, makes its way toward the US Navel base, Yokosuka, after colliding with a Philippines based container ship off the coast of Shimoda, Japan on June 17. Seven U.S. Navy crew members are missing and three, including captain, were injured.

CORRECTS DATE - The USS Fitzgerald is seen off Shimoda, Shizuoka prefecture, Japan, after the Navy destroyer collided with a merchant ship, Saturday, June 17, 2017. The U.S. Navy says the USS Fitzgerald suffered damage below the water line on its starboard side after it collided with a Philippine-flagged merchant ship. (Iori Sagisawa/Kyodo News via AP)


US destroyer takes on water after collision
USS cruiser Shiloh attends the Japanese Maritime Self-Defense Force fleet reviews off Sagami Bay, Japan's Kanagawa prefecture on October 14, 2012. Forty-five MSDF vessels and one ship each from the US, Australian and Singaporean navies participated in the fleet review. AFP PHOTO / KAZUHIRO NOGI (Photo credit should read KAZUHIRO NOGI/AFP/GettyImages)
Missing Navy sailor found after 7 days
Dr. Ryan Kincer demonstrates the elasticity of the hagfish slime secreted from the the Pacific hagfish within the net aboard Naval Surface Warfare Center Panama City Division (NSWC PCD) Nov. 29, 2016. U.S. Navy photo by Ron Newsome (Released) 161129-N-PB086-014





The US Navy guided missile destroyer USS Fitzgerald arrives at the US Naval base, Yokosuka, in the Japanese prefecture of Kanagawa on June 17. The US and Japan launched a major search operation to find seven missing American sailors on June 17 after their navy destroyer collided with a container ship, crushing the side of the military vessel.
Commander: Ship endured 'significant impact'
With the help of tug boats, the USS Fitzgerald, with its damaged starboard side, makes its way toward the US Navel base, Yokosuka, after colliding with a Philippines based container ship off the coast of Shimoda, Japan on June 17. Seven U.S. Navy crew members are missing and three, including captain, were injured.
US official: Missing sailors found dead
navy presser

CORRECTS DATE - The USS Fitzgerald is seen off Shimoda, Shizuoka prefecture, Japan, after the Navy destroyer collided with a merchant ship, Saturday, June 17, 2017. The U.S. Navy says the USS Fitzgerald suffered damage below the water line on its starboard side after it collided with a Philippine-flagged merchant ship. (Iori Sagisawa/Kyodo News via AP)
US Navy: 7 US sailors missing
The Arleigh Burke-class guided-missile destroyer USS Fitzgerald conducts tactical maneuvers with a ship from the Republic of Korea navy in March of 2013.

US destroyer takes on water after collision

The bodies were found more than 24 hours after the collision
(CNN)Seven missing sailors from the USS Fitzgerald were found dead in flooded berthing compartments following the warship's collision with a merchant vessel, a US military official said.

The Navy's 7th Fleet said searchers found the bodies Sunday morning, Japan time, after the guided-missile destroyer returned to its base in Japan.
"This loss is something we all feel," Vice Adm. Joseph Aucoin, commander of the US 7th Fleet, told reporters alongside the ship at Yokosuka Naval Base in Japan Sunday.
"We have found a number of the remains ... of our missing shipmates, and our deepest sympathies go out to the families of those shipmates," he said.
Navy to investigate USS Fitzgerald incident


The Navy would not specify the number of dead, Aucoin said, until all families of the deceased had been notified, but he confirmed all search and rescue efforts had ended.
The admiral's comments Sunday indicated the loss of life could have been much worse.

"There was a big puncture, a big gash underneath the waterline" along the bottom of the ship, Aucoin said.
The water flow into compartments that were berthing areas for 116 of the ship's crew was "tremendous", he said, adding that "there wasn't a lot of time in those spaces that were open to the sea."
Aucoin said the cabin of the Fitzgerald's captain, Cmdr. Bryce Benson, was completely destroyed. "He's lucky to be alive," he added.
Benson was flown off the crippled ship by helicopter after the accident and was being treated at the naval hospital at Yokosuka, according to Aucoin, as were two other sailors who were medevaced.
Crew saved ship from sinking
The admiral said the ship had been in danger of sinking but was saved by the "heroic efforts" of the crew.
"The crew had to fight very hard to keep the ship afloat," he said.

The 10,000-ton guided-missile destroyer and the ACX Crystal, a 29,000-ton container ship flagged in the Philippines, collided early Saturday local time off Japan's Izu Peninsula, officials said. The area sees heavy maritime traffic, with 400 to 500 vessels crossing it daily.
The destroyer suffered severe damage to its starboard side, while the container ship sustained light damage.
The USS Fitzgerald heads to Yokosuka Naval Base after a collision with a container ship on Saturday.

While photos showed serious damage above the waterline, the container ship also did severe damage below it.
A 7th Fleet statement said the collision did "significant damage and associated flooding to two berthing spaces, a machinery space, and the radio room."


Container ships like the Crystal have bulbous bows under the waterline and that portion of the cargo vessel plowed into the US warship.
The Fitzgerald had left the base Friday for routine operations.
Multiple investigations expected
Aucoin would not speculate on how the accident occurred, but said there would be multiple investigations into the collision, including one by the Navy's Judge Advocate General and one by the US Coast Guard.
Other investigations could come from the Japanese and Philippine authorities because of where the accident took place and the Philippine registry of the container ship.
The Fitzgerald is an Arleigh Burke-class guided-missile destroyer commissioned in 1995. The vessel is 505 feet long. It normally carries a crew of about 330 sailors and is homeported in Yokosuka.
Despite the significant damage to the destroyer, Aucoin said he expected it would rejoin the fleet.
"The ship is salvageable," he said. "It will take months, hopefully under a year" for repairs.
"You will see the USS Fitzgerald back as one of our warships," Aucoin said.
No one hurt on merchant ship
The ACX Crystal container ship is chartered by Japanese shipping company Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) and owned by Dainichi-Invest Corporation, NYK said.
No one aboard the Crystal was hurt, and no oil spilled from the vessel, NYK said. It was back in port Sunday.

NYK and the ship's owner are cooperating with a Japan coast guard investigation into the collision, the shipping firm said.
"Our thoughts and deep concerns go out to all those directly affected," NYK said.
Photos of the Crystal showed damage to its bow.
The ship, which handles general cargo, is manned by a captain and a crew of 20, NYK said. It was built in 2008 and is about 730 feet long.

http://edition.cnn.com/2017/06/17/us/missing-sailors-found/index.html
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Re: Islas en conflicto en Sudasia- Spratley,Paracel - conflictos, documentacion, acuerdos y articulos

Mensaje por Rogersukoi27 el 24/6/2017, 1:08 pm


Para la mentalidad China, al igual de los Ruskis, el hecho que la Politica exterior de los
E.U., tenga bamboleos segun el Partido que lleva a la Casa Blanca, pareciera que lo que
se pudo avanzar hacia la proteccion de la soberania de los paises involucrados en las
zonas de conflicto en el Mar del Sur de China, ahora le dan vuelta, y se comienza a
revisar lo que quieren decir y hacer como Fuerza Naval que restrinja las acciones de
establecer posiciones en dichas islas artificiales con fuerzas militares Chinas.


Si durante las administraciones de Bush y Obama, tenian similitud en la forma de participar con LIBRE TRANSITO DE LOS MARES, y una presencia diplomatica que pudiera tener
impacto los Tribunales de la Haya, la postura pusilanime de Trump, (buscando solo las decisiones que le generen billetes a El en sus negocios, y en varios miembros del club selecto a ganar mas billetes para ellos) lo que puede ser estrategico militar, pareciera no tener prioridad
para el tambaleante cerebro indeciso de el actual Presidente.


Las ventajas tomadas como lineas claras, desde los 50´s por la China Comunista, ha fortalecido su estrategia de seguir con la direccion que tienen impulsando y manteniendo
sin variacion.
Si esto significa dificultad ahora para los Mandos militares que vigilan los juegos de ajedrez
en dicha zona, sus probables acciones - si las implementan para corregir sus omisiones-
le costaran muy caro si se logran retomar la postura del garrote en sus zonas de prioridad.




Is the Focus on FONOPs Muddying Strategic Discourse on the South China Sea?


It is proving extremely difficult for Washington to convince Beijing of its seriousness in the South China Sea.


By Robert Farley
June 17, 2017



At Lawfare, Peter Dutton and Isaac Kardon argue that the focus on Freedom of Navigation Operations (FONOPs) in the South China Sea has come to obscure the basic strategic issues, rather than illuminate them. Dutton and Kardon suggest that the U.S. government and the U.S. Navy ought to reconsider the use of FONOPs as a political tool, and instead concentrate on the broader goal of sailing whenever, and wherever, it feels itself legally entitled to sail.

Over the past weeks, the U.S. Navy and a considerable portion of the U.S. strategic analyst community have staked out the position that whether a U.S. destroyer conducts a “man overboard” drill in the vicinity of a Chinese installation has strategic relevance. The analytic community was previously gripped by the question of why the United States had conducted no FONOPs since the beginning of the Trump administration; before that, it pondered whether a FONOP without a “man overboard” drill constituted a sufficiently robust response to the growth of Chinese naval power and the assertiveness of China’s territorial claims in the South China Sea.

The notion of the utility of FONOPs is built around the idea that the Chinese are hypersensitive to U.S. messages regarding SCS installations, and that the Chinese will read such messages in the way that we intend; in other words, the Chinese are listening, and there is no meaningful noise to muddle what we’re saying. Of the first assumption there is considerable evidence; Chinese officials do seem to pay a great deal of attention to U.S. vessels when they conduct freedom of navigation missions in the South China Sea. Of the second, there is considerably less evidence.


At the very best, conveying critical strategic messages through military action is fraught with difficulty and contradiction. What does the action mean? How will the target interpret the action? Will the target believe the action represents a credible commitment, or cheap bluster? Literal bookshelves of foreign policy work has been produced on these questions, but have failed to resolve the basic conundrum; the messages we want to send are only rarely the messages that others hear.

FONOPs taken; FONOPs not taken; FONOPs misconducted; FONOPs conducted at the behest of one element of the U.S. foreign policy hierarchy rather than some other element; FONOPs as indicative of the policy of one administration rather than another. In sum, Dutton and Kardon make clear that FONOPs make nothing clear; they are inadequate to conveying precision-guided messages to the Chinese military and diplomatic establishment. FONOPs impose no practical constraints on China’s development of new installations in the SCS. They send no obvious message about conditions under which the United States might go to war. They are as likely to confuse potential allies as they are to confuse the Chinese.

The United States has taken on an enormously difficult task in the South China Sea. It needs to convince China that it cares as much about quasi-island-features in the South China Sea as China does, and that it is willing to take expensive risks in order to prevent China’s expansion of these features. Given that the U.S. has no territorial claims of its own, and that the U.S. has struggled to develop a compelling economic argument regarding the relevance of these features, it is proving extremely difficult for Washington to convince Beijing of its seriousness. FONOPs are the tool that the United States has happened upon, but they are altogether inadequate to the task.

http://thediplomat.com/2017/06/is-the-focus-on-fonops-muddying-strategic-discourse-on-the-south-china-sea/
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Rogersukoi27
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Re: Islas en conflicto en Sudasia- Spratley,Paracel - conflictos, documentacion, acuerdos y articulos

Mensaje por Rogersukoi27 el 17/7/2017, 11:35 pm

Para reforzar el NACIONALISMO REGIONAL en el Mar del Sur de China, ahora Indonesia, define el nuevo nombre del MAR DEL NORTE DE NATUNA, a la porcion norteña de sus Islas,
y que se encuentran dentro del perimetro de lo que los Chinos llaman Mar del Sur de China.

 Con esta nueva disposicion, la señal directa para los buques Chinos, sera que entiendan
quien define, regula y establece las reglas de su hegemonia y soberania nacional Indonesa.


Si los Chinos señorean ya su dominio en esta torrida zona de posturas entre los paises
vecinos, esperemos que la navegacion comercial y militar, puedan continuar con condiciones
de mutuo respeto, antes que provocar enfrentamientos claros que no tengan retorno.





Why Did Indonesia Just Rename Its Part of the South China Sea?

Jakarta is willing to take new moves to signal even more clearly its long-held legal positions.


By Prashanth Parameswaran
July 17, 2017
   


On Friday, Indonesia announced that it had renamed a resource-rich northern portion around its Natuna Islands, which lie in the southern end of the South China Sea, as the North Natuna Sea. The move, which was part of the unveiling of an updated national map that was months in the making, reflects the Southeast Asian state’s determination to safeguard its claims even amid the lingering challenges inherent in doing so.

Although Indonesia is not a claimant to the South China Sea disputes strictly speaking, it has nonetheless been an interested party, especially since China’s nine-dash line overlaps with Indonesia’s exclusive economic zone (EEZ) around the resource-rich Natuna Islands.

As I’ve argued elsewhere, Jakarta’s traditional South China Sea position since the 1990s might be best summed up as a “delicate equilibrium” – seeking to both engage China diplomatically on the issue and enmeshing Beijing and other actors within regional institutions (a softer edge of its approach, if you will) while at the same time pursuing a range of security, legal, and economic measures designed to protect its own interests (a harder edge) (See: “Indonesia’s South China Sea Policy: A Delicate Equilibrium”).


Though we have seen somewhat of recalibration within this delicate equilibrium as well as newer developments since Indonesian President Joko “Jokowi” Widodo came to office – from more run-ins with Chinese vessels to some upgrading of facilities in the Natunas and even visits by Jokowi to the area – the overall approach itself has not fundamentally changed (See: “Will Indonesia’s South China Sea Policy Change Amid China’s Assertiveness?”).

The latest development fits into this broader pattern. With this move, Jakarta is signaling that it is willing to take new steps to even more clearly underline its long-held position that it does not recognize China’s notorious nine-dash line claim.

Indonesia’s North Natuna Sea is just the latest in a succession of such designations we have witnessed among Southeast Asian States. The Philippines refers to the South China Sea as the West Philippine Sea, and Vietnam refers to it as the East Sea.

As with these other cases, from an Indonesian perspective, that clarity has more than just symbolic significance. As Jakarta begins to register the new name with the International Hydrographic Organization (IHO), such moves will take on broader significance and will be critical in ensuring that its actions are aligned with international law. In that vein, it is no coincidence that the Indonesian government directly mentioned the the arbitral tribunal ruling on the Philippines’ South China Sea case against China as part of its rationale for the name change. Jakarta is trying to ground the domestic change partly in terms of its adherence to international law.

Beyond this, being clear with respect to the extent of the Southeast Asian state’s boundaries also has bearing on more practical grounds in terms of the oil and gas resources that lie beneath the continental shelf as well as the legality of other moves that it can take to reinforce its claims, including patrolling waters.

As significant as this legal move might be, its effectiveness remains to be seen. As I had warned last year, and as the tribunal award has demonstrated, such legal decisions alone are unlikely to stop China’s assertiveness unless they are paired with actions in other areas as well, including in the military and even the economic realm (See: “What the South China Sea Ruling Means”).

And therein lies Indonesia’s problem. Though Indonesia may be on firm ground legally speaking, its military capabilities still remain quite limited (See: “Confronting Indonesia’s Maritime Coordination Challenge“). Furthermore, the Jokowi government – not unlike other Southeast Asian countries – has found it difficult to strike the proper balance between cooperating with China where interests converge and effectively confronting it where differences remain.

In addition, though the Natunas were no doubt a major factor in Indonesia’s unveiling of its new map, we also ought to keep in mind that there are other developments too in Jakarta’s diplomacy that are affecting how it thinks about its borders. In the complete rationale for the new map, Indonesia’s Deputy Coordinating Minister for Maritime Affairs Arif Havas Oegroseno noted not only the Natunas as a factor, but also other developments like Jakarta’s delimitation agreements with Singapore and the Philippines.

The inclusion of a list of reasons for the new map, rather than just the Natunas alone, no doubt has its own diplomatic utility. But at the same time, though this often does not get as much attention among outside observers, the Jokowi government had made progress on outstanding border issues with neighboring states a key priority from the outset, which was tied to the broader emphasis on preserving sovereignty and territorial integrity (most visibly manifested by the blowing up of illegal fishing vessels) (See: “Explaining Indonesia’s Sink the Vessels Policy Under Jokowi“).

That broader perspective should be kept in mind as these developments unfold, rather than an exclusive focus on China and the South China Sea. As Indonesian diplomats often note, including Oegroseno himself in these pages, they carry a significance of their own.

http://thediplomat.com/2017/07/why-did-indonesia-just-rename-its-part-of-the-south-china-sea/
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Monakyo101
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Re: Islas en conflicto en Sudasia- Spratley,Paracel - conflictos, documentacion, acuerdos y articulos

Mensaje por Monakyo101 el 8/8/2017, 11:11 pm

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[size=36]China logra victoria diplomática sobre disputa marítima[/size]
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Afp |  domingo, 06 ago 2017  14:40

       

El ministro de Relaciones Exteriores chino Wang Yi después de entregar su declaración de apertura, durante la firma del memorandum de entendimiento en el centro de la ASEAN-China, en el 50 aniversario de esa asociación regional el 6 de agosto de 2017. Foto Afp



China logró este domingo una victoria diplomática en su campaña para atenuar la resistencia regional a sus reivindicaciones marítimas, al obtener que las naciones del sureste asiático emitieran un comunicado atenuado sobre la disputa y aceptaran los marcos de referencia chinos para futuras negociaciones.
Luego de dos días de tensas reuniones en la capital filipina sobre las reivindicaciones expansionistas chinas en el mar de China Meridional, los ministros de Exteriores de los 10 países miembros de la Asociación de Naciones del Sudeste Asiático (ASEAN) emitieron un comunicado que, según diplomáticos participantes, fue redactado cuidadosamente para evitar la molestia de China.
La difusión de este comunicado tuvo lugar poco después de que los ministros se reunieran con el jefe de la diplomacia china, Wang Yi, y acordaran un marco de referencia para las negociaciones en las próximas décadas, que incluye cláusulas pedidas por China.
"Es un importante resultado de los esfuerzos comunes", dijo Wang a la prensa al celebrar el acuerdo.
Pekín reclama casi todo el estratégico mar de China Meridional, por el que pasan 5 billones de dólares de comercio anual y se cree que en su lecho hay vastos depósitos de petróleo y gas.
Sus pretensiones chocan con los intereses de otros países de la ASEAN, como Vietnam, Filipinas, Malasia y Brunéi, así como Taiwán.
China ha aumentado su presencia de manera espectacular en la zona en las disputadas áreas en los últimos años, construyendo islas artificiales que pueden ser usadas como bases militares, levantando sospechas de que eventualmente puede establecer un control 'de facto' en esas aguas.
En lo que algunos diplomáticos consideran otra victoria de China, este domingo, figura el hecho de que los miembros de la ASEAN declinaron decir en su comunicado que el marco de referencia para las negociaciones futuras con China debe estar "legalmente blindado".
Vietnam, el más determinado crítico de China en ese tema, insistió durante los dos días de negociaciones que el marco de referencia debía estar legalmente blindado, al argumentar que lo contrario no tendría sentido.
Los ministros de la ASEAN no habían logrado un acuerdo el sábado por sus diferencias sobre el tema marítimo, pues Vietnam abogaba por un lenguaje más fuerte y Camboya hacía 'lobby' a favor de China.
"Vietnam está firme y China en efecto está usando a Camboya para defender sus intereses", dijo un diplomático a la AFP este domingo, cuando las negociaciones se extendían más allá del tiempo programado.
Victoria diplomática de China
Las tensiones en torno al mar han sido difíciles para la ASEAN, que opera por medio de consensos pero ha tenido que lidiar entre las reivindicaciones de los países rivales y las de los países más alineados con China.
Los críticos han acusado a China de tratar de dividir a la ASEAN con tácticas basadas en su poderoso armamento y la política de la chequera, con la que tienta a pequeños países como Camboya y Laos para que la apoyen.
Filipinas, durante el gobierno anterior de Benigno Aquino, fue uno de los más fuertes críticos de China y presentó una demanda ante un tribunal respaldado por la ONU.
El tribunal determinó que las reclamaciones marítimas de China no tenían base legal. Pero China, pese a ser signataria de la Convención de la ONU sobre derechos marítimos, ignoró esa conclusión.
Filipinas, bajo el nuevo gobierno de Rodrigo Duterte, decidió restar importancia al veredicto y establecer cálidas relaciones con Pekín. Esto a cambio de ofertas de miles de millones de dólares en inversiones o ayuda china.
"Es claro que las presiones directas a cada gobierno de la ASEAN han dado resultados", dijo a la AFP Bill Hayton, experto en el mar de China Meridional y profesor asociado al Programa Asia del londinense Chatham House.
Hayton y otros analistas dicen que el acuerdo sobre un marco de referencia para negociaciones se da 15 años después de un documento similar firmado por las partes para comenzar las conversaciones.
El documento de 2002 contenía palabras más duras contra China.
En estos 15 años, China ha solidificado sus reclamos, al mismo tiempo que lograba que la ASEAN emitiera declaraciones cada vez menos fuertes de oposición a sus pretensiones, según los analistas.
"Es claro que China nunca ha cejado en su pretensión de que el lenguaje de los comunicados de la ASEAN sean cada vez más atenuados", indicó a la AFP Ei Sun Oh, profesor adjunto de la Escuela S. Rajaratnam de Estudios Internacionales en Singapur.
El académico y analista filipino en temas de seguridad, Richard Heydarian, afirmó que lo ocurrido este domingo "es una gran victoria diplomática para China".
http://www.jornada.unam.mx/ultimas/2017/08/06/china-logra-victoria-diplomatica-sobre-disputa-maritima
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Rogersukoi27
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Re: Islas en conflicto en Sudasia- Spratley,Paracel - conflictos, documentacion, acuerdos y articulos

Mensaje por Rogersukoi27 el 17/8/2017, 4:17 pm






Mientras que el Colerico Trump se avienta sus twitazos sobre los monumentos de los
participantes del bando Sureño de la guerra Civil, los Republicanos respondiendo a la
interpretacion de esta opinion y sus efectos, la Armada de E.U. realizo ejercicios conjuntos
frente a las Islas Senkaku japonesas, tanto con las fuerzas aereas del Japon asi como de
Korea del Sur.

Si los militares entienden lo que tienen que hacer, el Sr. Trump se dedica mas a lanzar mensajes que los dice primero, y luego los tiene que componer por sus efectos, y no
vigilar la funcion que otros Presidentes estuvieron atentos a dar seguimiento.


De pronostico reservado (ver publicacion de los Angeles Times - http://www.latimes.com/politics/washington/la-na-essential-washington-updates-art-of-the-deal-writer-predicts-trump-1502993624-htmlstory.html - ), la permanencia del preciso de aqui a fin de año. El sistema lo tiene amarrado en su puesto; los grupos politicos se ordenan para
encontrar como desatar esos amarres. Seguiremos chupando tranquilos para ver sus efectos.!!!



US, Japan Conduct Military Exercise Near Senkakus


U.S. B-1B bombers and Japanese fighters participated in a joint air drill in the vicinity of the Senkaku islands on August 15.


By Franz-Stefan Gady
August 17, 2017



The U.S. Air Force (USAF) and Japan Air Self-Defense Force (JASDF) held a joint air drill near the disputed Senkaku islands in the East China Sea on August 15, the U.S. Pacific Air Forces announced in a statement today.

Two USAF B-1B Lancer heavy strategic bombers of the 37th Expeditionary Bomb Squadron, temporarily stationed at Andersen Air Force Base on Guam in the Western Pacific, joint two JASDF F-15J fighter jets in the vicinity of the Senkaku islands in the East China Sea in a joint training mission.

“These training flights with Japan demonstrate the solidarity and resolve we share with our allies to preserve peace and security in the Indo-Asia-Pacific,” the August 16 statement reads. Beijing and Tokyo both claim sovereignty over this group of uninhabited islands, known in China as the Diaoyus and the Senkakus in Japan.


Pacific Air Forces did not provide additional details of the air drill.

The Mitsubishi F-15J all-weather air superiority fighter, a Japanese variant of the McDonnell Douglas F-15 Eagle, is the workhorse of the JASDF. Japan currently operates around 215 F-15J (including the upgraded F-15DJ/F-15J Kai versions) of the fighter jet which were built under license by Japanese defense contractor Mitsubishi Heavy Industries. The first license-built aircraft entered service with the JASDF in 1981.

USAF B-1B patrols and air drills have become a regular occurrence in East Asia. Two B-1B Lancer heavy strategic bombers from Andersen Air Force Base last conducted sequenced bilateral training missions with JASDF and Republic of Korea Air Force (ROKAF) in late July in response to North Korea’s purported second-ever flight-test of the Hwasong-14/KN20 intercontinental ballistic missile (ICBM) on July 28.

“The USAF’s 62 B-1B Lancers are capable of carrying up to 75,000 pounds (34,000 kilograms) of weapons — the largest payload of both guided and unguided weapons in the USAF’s inventory. Though heavily armed, the bomber can reach a top speed of Mach 1.2 and can operate at altitudes above 30,000 feet (9,100 meters),” I explained elsewhere. However, despite various media reports, the USAF’s B-1B fleet is no longer nuclear-capable following conversion to a conventional-only delivery platform beginning in 2007.

B-1Bs also took part in two separate air drills with the JASDF and ROKAF following the the death of Otto F. Warmbier, a U.S. citizen who was evacuated from North Korea in June. Additionally earlier that month, two B-1B bombers from Andersen Air Force Base conducted a training exercise in the South China Sea in conjunction with the U.S. Navy’s Arleigh Burke-class guided missile destroyer USS Sterett.

http://thediplomat.com/2017/08/us-japan-conduct-military-exercise-near-senkakus/
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Von Leunam
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Re: Islas en conflicto en Sudasia- Spratley,Paracel - conflictos, documentacion, acuerdos y articulos

Mensaje por Von Leunam el 9/11/2017, 12:20 am

China construye en silencio instalaciones militares en mar del Sur.



Nuevas imágenes de satélite indican que Pekín ‘sigue construyendo en silencio’ instalaciones militares en el disputado mar de la China Meridional. Se trata de nuevos proyectos de naturaleza militar de construcción y de recuperación de tierras, que supuestamente están convirtiendo islas en bases navales y aéreas, publicó el martes la agencia británica de noticias Reuters, citando a analistas y expertos estadounidenses sobre China.

Se han descubierto nuevas instalaciones chinas en islas como Tree Island, un islote del archipiélago de las Paracelso, disputado por China, Taiwán y Vietnam, además de reclamar algunas partes de él Malasia y Filipinas. En las Spratly (Nansha, en chino), el gigante asiático ha estado construyendo además pistas de aterrizaje, y hay expertos que acusan a Pekín de pretender convertir las islas en bases aéreas. “Expertos y ciudadanos chinos siempre han dejado claro que cuando llegue el momento adecuado empezarán a usar estas instalaciones extensas de manera más plena”, ha dicho a Reuters Bonnie Glaser, experta en seguridad de China del Centro de Estudios Estratégicos e Internacionales de Washington (EE.UU.). (Jesús.R.G.)

Fuente: http://www.hispantv.com/


https://poderiomilitar-jesus.blogspot.mx/2017/11/china-construye-en-silencio.html
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Re: Islas en conflicto en Sudasia- Spratley,Paracel - conflictos, documentacion, acuerdos y articulos

Mensaje por Von Leunam el 12/11/2017, 9:55 pm

Trump se ofrece como árbitro en la disputa del mar del Sur de China



Un diplomático nato, precisamente, no es. A estas alturas de su mandato nadie puede dudar de que el presidente de EE UU, Donald Trump, no es ni un Talleyrand ni un Metternich. Su estilo no se basa en el uso de la sutileza y el hábil manejo de los matices. Este mismo domingo se despertó lanzando un tuit en el que se quejaba de que Kim Jong-un le llamara “viejo” y replicó acusándole a su vez de ser “bajo” y “gordo”. Pero, aún así, se ha propuesto a sí mismo como mediador en una de las disputas de soberanía más delicadas del mundo: la que enfrenta a Pekín y cinco países del sureste de Asia en las aguas del mar del Sur de China.

“Si puedo ayudar de algún modo, soy muy buen mediador y muy buen árbitro. He hecho un montón de eso para ambos lados. Así que si puedo ayudarles, díganmelo”, aseguró el presidente de EE UU este domingo antes de una reunión en Hanói con el presidente vietnamita, Tran Dai Quang, en la quinta etapa de su primera gira presidencial por el este asiático. Vietnam es, junto a Filipinas, uno de los países que mantiene un contencioso más agrio contra China en esas aguas.

Aunque China es el principal socio comercial de Vietnam, ambos países se disputan la soberanía de las islas Spratly y las Paracelso en el mar del Sur de China. Las relaciones entre ambos se distanciaron después de que en 2014 se enzarzaran en una agria disputa por la presencia de una plataforma petrolera móvil china en aguas que ambos consideran suyas.

Precisamente por la profunda suspicacia hacia su gigantesco vecino, el antiguo enemigo de EE UU en los años 60 y 70 había iniciado un marcado acercamiento hacia Washington, primero con George W. Bush y —más decididamente— bajo el mandato de Barack Obama. El aún régimen comunista se ha convertido en una de las economías cuyas exportaciones hacia Estados Unidos crecen más rápidamente y se adhirió con entusiasmo al TPP, el tratado de libre comercio transpacífico que promovió Obama para vincular las economías asiáticas con Estados Unidos.

Pero el aislacionismo que promulga Trump le ha obligado a volver a abrir el foco hacia China. Mientras el estadounidense partía hacia Manila, el presidente chino, Xi Jinping comenzaba este domingo una visita de Estado a Vietnam, la segunda en dos años.

El presidente estadounidense, que ha renunciado al TPP y ofrece a cambio meros pactos bilaterales, volvió a repetir este fin de semana que siempre antepondrá los intereses de su país. Como ya había hecho en Tokio y Seúl, en su parada en la capital vietnamita volvió a recomendar a sus anfitriones la compra de armamento estadounidense.

En una rueda de prensa conjunta con Trump, el jefe de Estado vietnamita fue preguntado acerca de la oferta de mediación de su homólogo estadounidense. Quang declinó -él sí diplomáticamente- pronunciarse. “Es nuestra política resolver las disputas en el mar del Sur de China mediante negociaciones pacíficas, y respetando el proceso diplomático y legal de acuerdo con el Derecho Internacional”, declaró.

De modo similar, en la otra orilla del mar del sur de China, se pronunciaba el presidente filipino, Rodrigo Duterte, en Manila. Esta ciudad acoge desde hoy la cumbre de la Asociación de Naciones del Sureste Asiático (ASEA) y otras regionales. Todos los implicados en la disputa territorial, excepto Taiwán, estarán presentes en las reuniones.

Es mejor, afirmó Duterte, no sacar a relucir el contencioso. La disputa ha entrado en una fase menos acalorada desde su triunfo electoral en 2016 y su adopción de una política más distante del Estados Unidos de Obama —al que llegó a llamar “hijo de puta”— y de acercamiento a Pekín. Este giro llegó después de que una corte de arbitraje en La Haya se pronunciara a favor de Filipinas en julio de ese año y Pekín rechazara acatar el resultado.

“Tenemos que ser amigos; a los otros exaltados les gustaría que nos enfrentáramos a China y al resto del mundo en tantas cosas”, declaró el jefe de Estado filipino en una reunión con empresarios de la ASEAN. “Mejor no tocar el mar del Sur de China, nadie se puede permitir ir a una guerra. Malamente se puede acometer una confrontación violenta”.

Duterte tiene previsto reunirse con Trump este lunes, en el margen de la cumbre de la ASEAN. Se desconoce si el presidente estadounidense volverá a sacar a relucir en el encuentro sus aspiraciones mediadoras. Tras su oferta en Hanói, el inquilino de la Casa Blanca no ha vuelto a repetir, al menos en público, su oferta.

Pero sí ha vuelto a aludir a su tuit de queja sobre Kim Jong-un, en el que también aseguraba que intenta con fuerza “hacerme su amigo”.

Preguntado en la rueda de prensa en Vietnam sobre las posibilidades de que alguna vez comience esa hermosa amistad, Trump replicó que “la vida tiene cosas raras. Esta podría ser una cosa rara que pasara, pero desde luego es una posibilidad. Si ocurriera, sería algo bueno para Corea del Norte. Pero también sería bueno para muchos otros sitios, y sería bueno para el mundo”.

https://elpais.com/internacional/2017/11/12/actualidad/1510498639_948087.html?id_externo_rsoc=FB_CM

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Re: Islas en conflicto en Sudasia- Spratley,Paracel - conflictos, documentacion, acuerdos y articulos

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    Fecha y hora actual: 19/11/2017, 8:20 pm